Hur jag gör en tiara i sockerpasta
Att göra en tiara i sockerpasta är inte så svårt, däremot är det lite pillrigt. Man börjar med att antingen rita på ett papper hur man vill att den ska se ut eller så söker man en mall från internet och skriver ut. Jag har ingen skrivare så jag lägger ett papper på skärmen och ritar av direkt, det fungerar det också. Här har jag nu min mall. Jag tejpar fast den på en sk. dummy (En tårtformad frigolitbit) Det som är så bra med frigolit är att det går att sätta ner tandpetare i den så att inte tiaran glider. Sätt därefter en bit bakplåtspapper över. Tag en mängd sockerpasta som du tror går åt och blanda i lite tylopulver. Det går säkert utan tylopulver också, men det torkar fortare med den och den blir mer elastisk och lättare att rulla. Har du färdig gumpast så fungerar det bäst. Rulla nu långa smala trådar och lägg dem efter linjerna på mallen. Fäst dem genom att pensla på lite vatten på dem delarna som ligger mot varandra. Sätt i tandpetare så...