Lemoncurd


Min favorit fyllning i tårta är kombinationen hallon och citron. Blir så friskt och fräscht. I dag har jag gjort två stycken tårtor med just den kombon. Jag passade på att ta lite bilder medans jag lagade lemoncurden, så håll i hatten, här kommer receptet.




Saften av 1-2 citroner, det ska bli 1 dl.
2 tsk rivet citronskal.
75 g socker
4 äggulor
60 g osaltat smör.



Jag gjorde dubbel sats denna gången, eftersom jag skulle ha till två stycken tårtor, och det gick åt alltihopa.





Blanda i hop allt i en värmetålig skål. Sätt skålen över en kastrull med kokande vatten. Vispa till en slät och fin konsistens. Lägg över i en glasburk och kyl. Den håller sig ca 2 veckor i kylen. Gör den minst  dagen före den ska användas så den hinner tjockna till sig.
 Det är väldigt gott att blanda den med vispad grädde 50/50. Det brukar jag nästan alltid göra.




Så lätt så gott, prova får ni se.
Lycka till !



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning