Mignonbakelser



Dom här små raringarna bakade jag för ett tag sedan. Receptet kommer från den berömda  Sju sorters kakor. Jag tycker dom är fina och rasande goda.

1 1/2 dl  mandelmjöl
175 g smör
2 dl socker
1 ägg
6 dl vetemjöl

 Fyllning:
3 äggulor
2 msk vetemjöl
3 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker

Garnering:
1 1/2 dl florsocker
1 msk vatten
röd gele` ( jag tog fint strössel istället )

Rör det rumsvarma smöret med sockret vitt och pösigt. Tillsätt ägget och mandelmjölet. Arbeta in mjölet. Låt degen stå kallt.

Blanda äggulor, mjöl, och vispgrädde i en kastrull. Sjud under omrörning tills krämen tjocknat. Smaksätt med vaniljsockret. Låt krämen kallna.

Kavla ut degen ganska tunn och tag med runda mått ut kakor, 5-6 cm i diameter.
Lägg dom på bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen 7-10 minuter.
Låt kakorna kallna.

Lägg i hop dom två och två med kräm i mellan.
Blanda florsocker och vatten till glasyr. Jag färgade med hushållsfärg.
Bre den på kakorna.
Garnera som du vill.

Nu är det bara att mumsa på.
Lycka till !


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning