Hembakat knäckebröd



När jag tittade på Hela Sverige bakar förra veckan, så blev jag inspirerad av deras knäckebrödsbakande så jag var bara tvungen att baka jag med. Jag har en superbra bak bok från Riddarbageriets bröd som jag ofta använder. Där finns det här receptet som jag lånade så snällt.
Det blev riktigt bra och är inte särskilt svårt att göra. Det står i både gram och mått så det passar även dom som inte äger någon våg, bra va ?





500 g  5 dl  vatten
20 g   1 msk fast honung
25 g   1/2 pkt jäst
250 g  4 dl fullkornsvetemjöl
500 g   6 dl grovt rågmjöl
20 g    1 msk salt
4 g      1 tsk bikarbonat

Gör så här :

1. Blanda samtliga ingredienser

2. Kör degen på medelhastighet i 6 minuter.

3. Dela degen i två delar och plasta in. låt ligga i kylen ett dygn.


Godmorgon........nu ska ni kavlas.



4. Mjöla ett bord med ganska mycket FINT rågmjöl. och kavla ut degen tunnt, ca 2mm.

5. Pick degen med en nagg eller gaffel.




6. Pensla sparsamt med vatten, och här strör man på frön eller kryddor eller vad man nu vill ha. Jag tog vita och svarta sesamfrön, havsflingsalt och lite nymalen svartpeppar.



7. Skär i önskad storlek. Jag använde min pizzaskärare och valde små fyrkantiga portionsbitar.







8. Lägg bitarna på plåt och låt jäsa i 40 minuter. Värm ugnen till 240 grader.

9. Sätt in brödet och grädda i 5 - 10 minuter. Tiden är beroende på storlek men se till att grädda dem ordentligt, men passa noga, det går fort som attan.



Mumsfillibabba , sa vi hemma hos oss. Hoppas ni gör detsamma.

Lycka till !









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning