Solrosbröd








Solrosbröd är ett bröd bakat med bikarbonat. Det är väldigt annorlunda i konsistensen, om man jämför med surdegsbröd som jag vanligtvis bakar. Men det är riktigt gott och man kan nästan äta det i stället för kaffebröd. Ett aningen sött bröd som passar ypperligt med bara smör och en god ost.

Receptet tiggde jag till mig på en lunchrestaurang för flera år sedan. Jag har delat det på hälften,men vill man baka mindre så är det bara att dela igen. Den här satsen gjorde jag i dag och det blev 6 st bröd.

2.7 l vetemjöl
5 dl vetekli
5 dl havregryn
5 dl linfrön
1 l solrosfrön
3 tsk salt
0,75 dl bikarbonat
5 dl sirap
3 l filmjölk

Blanda de torra ingredienserna, sedan tillsätter man filmjölken och sirapen.
Smeten hälls i smorda bakformar, bakas i 1 1/2 - 2 timmar i 175 grader. Innetemperaturen ska var 96 grader.

Prova att baka det här, det är så sjukt gott.

Lycka till !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning