Hur jag spacklar en tårta


I dag när jag gjorde min tårta så passade jag på att fota momenten så det blir lättare att förstå om man aldrig jar gjort det förut.

Man kan göra på olika sätt, men så här gör jag i alla fall.



Börja med att skrapa bort överflödig fyllning som har eventuellt har pressats ut.



Har du en snurrbricka att ställa tårtan på då underlättar det väldigt mycket.

Ta ett lämpligt verktyg som en spattel eller stekspade och spackla på din smörkräm längst sidorna på tårtan.

Dra åt ett håll och försök att få ett jämt lager runt om.




Jämna till med en degskrapa eller liknande samtidigt som du snurrar på fatet.
När du känner dig nöjd så ställer du in tårtan i kylen eller frysen en stund så att smörkrämen stelnar lite.

 Sedan är det bara att ge sig på den igen.
 Spackla och jämna till alla skavanker och håligheter.

Ju nogrannare du är ju finare slutresultat.



När du känner dig nöjd är det dags för kylen/frysen igen.

 Vänta tills den stelnat till och sedan är det dags för sista spacklingen.



Nu är det dags för ovansidan.
 Bred ett jämt lager på den och spackla runt om också.
Håll på tills du är helt nöjd.

Putsa ren tårtbrickan den står på. 
Jag använder mig av engångstvättlappar i papper.
Hygeniska och luddar inte som hushållspapper kan göra.

 Ställ därefter in den i kylen.



När all smörkräm har stelnat så är det dags att täcka den med sockerpasta eller marsipan.


Fördelen att spackla med smörkräm i stället för grädde är först och främst att smörkrämen stelnar och det blir lättare och i mitt tycke snyggare slutresultat.

Grädde fuktar dessutom igenom sockerpastan så att den börjar "svettas" efter ett tag.
 Det finns vissa sorter sockerpasta som innehåller gelatin som fungerar på grädde.

Vill man spackla med grädde och inte har sockerpasta som innehåller gelatin så måste man pensla sockerpastalocket med smör eller rapsolja, innan man täcker sin tårta.




Hoppas att den här beskrivningen var till någon hjälp.




Lycka till !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning