Jitterbuggare



Riktigt smarriga kakor som gillas av både stora och små. Några färgade jag med röd hushållsfärg så de skulle se lite juliga ut. Receptet har jag hämtat ur sju sorters kakor.

Ugnstemp 175 grader.

Mördeg:
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g smör

Fyllning:
1-2 äggvitor
1 dl socker


Arbeta samman mjöl, socker, smör och äggula till en deg. Låt degen vila svalt.

Vispa äggvitorna till hårt skum och tillsätt sockret under fortsatt vispning.

Dela mördegen i två delar och kavla ut varje del till drygt 1/2 cm tjock rektangel, 16x30 cm. Bred på hälften av fyllningen på vardera och rulla i hop dem som två rulltårtor. Lägg dem på en skärbräda och ställ dem kallt en stund. Skär dem ca 1 cm tjocka skivor.
Lägg dem på en bakplåt klädd med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter i 175 grader.



Riktigt goda tyckte vi alla. Jag frös in dem så att det skulle bli några kvar till jul, men det går jätte bra att äta dem frysta hälsar sonen.

Prova du med.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning