Sockerkringlor med brynt smör

Jag fick fint proffsmjöl hemskickat till mig från Ramlösa Kvarn och Smakbox.

Det låg med ett häfte med fakta om de olika mjölerna
och lika recept till respektive mjöl.

Blev inspirerad och bestämde mig genast att baka deras sockerkringlor.

Mitt barnbarn kom mitt i baket och hon drog fram en stol och ville hjälpa till på direkten.
Hon var till stor hjälp när det var dags att pensla och sockra.


Det här behöver du:

Deg:

1 pkt jäst
1 dl mjölk
4 st ägg
1 dl socker
150 g rumstempererat smör
ca 10 dl (600g) Ramlösa Kvarn Pâtisserie Vetemjöl
1 krm salt

Fyllning:

200 g brynt rumstempererat smör
2 dl florsocker
2msk vaniljsocker

Garnering:
Smält smör
socker

Börja med fyllningen:

Bryn smöret i en tjockbottnad kastrull tills det är gyllenbrunt.

Låt svalna till rumstemperatur och blanda med florsocker och vaniljsocker i en skål.

Deg:

Lös upp jästen i en separar skål med mjölken.

Blanda socker och rumsvarmt smör i assistenten och tillsätt ett ägg i taget.

Tillsätt mjölet, saltet och sist jästblandningen.

Blanda till en smidig kladdfri deg.

Platta ut den något och ställ in i kylen att vila ca 15 minuter.

Kolla om fyllningen är kladdfri, annars ställ in den i kylen en stund också.

Kavla ut degen till en kvadrat ca 45x45cm.

Bred på fyllningen på nedersta halvan av degen.

Vik den övre halvan över den med fyllning.

Skär smala remsor ca 20 st uppifrån och ner.

Snurra remsorna och forma till kringlor.

Lägg på smörpappersklädda plåtar och jäs till dubbel storlek 
under bakduk ca 60 minuter.

Grädda i 200 graders ugnsvärme tills de precis fått färg ca 10 minuter.

Låt kallna och pensla kringlorna med smält smör.

Vänd dem sedan i socker.





Riktigt goda blev de.

Om du vill frysa några så gör det utan smör och socker.

Prova du också.

Lycka till!









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning