Chokladpannacotta med jordgubbsås och färska hallon

Jag fick underbart god choklad från Malmö chokladfabrik i min senaste Smakbox.
I dag gjorde jag en chokladpannacotta som blev så god, toppad med jordgubbsås, färska hallon och flagad kokos.


Enkel att göra är den också.


 Det här behöver du:
2-3 port

Pannacotta:
2 dl grädde
2 msk socker (rårörsocker använder jag)
70 g mörk choklad 70%
1 blad gelatin

Jordgubbsås:

En handfull jordgubbar (frysta går bra)
1 msk socker (rårörsocker använder jag)

Gör så här:

Lägg gelatinbladet i rikligt med kallt vatten minst 5 minuter.

Hacka chokladen och lägg i en bunke.

Värm grädden i en kastrull med sockret.

Häll den heta grädden över den hackade chokladen.

Rör så att chokladen smälter.

Tag upp gelatinbladet ur vattnet och rör ner i den heta chokladgrädden.

Rör så att allt är ordentligt blandat.

Låt svalna något och häll ner i fina glas.

Ställ in i kylen några timmar eller tills nästa dag.

Koka jordgubbarna mosiga i en kastrull med några centiliter vatten tillsammans med sockret.

Sila jordgubbarna i en sil och pressa ut en puré med en slickepott ner i en skål.

Låt kallna.

Slå över lite av såsen på den nu stelnade pannacottan.

Toppa med bär och flagad kokos.

Hoppas du gillar den lika mycket som vi.

Lycka till!









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning