Patasås med rökt fläsk och tomat



Jag gjorde den här rätten av det jag hade hemma i går när jag fick oväntat många matgäster.
Alla mina tre söner och två barnbarn kom på besök vid lunchtid och jag hörde riktigt hur det kurrade i deras magar. Som tur vad hade jag både det ena och det andra i min kyl och skafferi.Tre av ingredienserna kom faktiskt från Smakbox som jag får hem varannan månad, så mat fanns det. Hur som helst så blev det en riktigt god rätt tyckte både stora och små.




Pastasås med rökt fläsk och tomat. 5-6 port

1 st stor gul lök
3 st stora vitlöksklyftor
300 g rökt sidfläsk
½ tub Santa Maria Sunried Tomato Paste
400 g ( 2 burkar) krossade tomater av god kvalitet. Gärna Mutti
1 msk honung 
1 dl grädde
En skvätt vatten
1 msk balsamvinäger av god kvalitet, gärna Paolos
150 g lagrad hårdost typ parmesan eller Grana Padano
Rapsolja att steka i
salt
svartpeppar

Garnering:
250 g cocktailtomater 
En knippe finhackad färsk persilja.
Minst 1 st pkt 400 g pasta, gärna Fiori Casa Luca från Zeta

Tärna lök och vitlök och stek mjuk i rapsolja utan att ta färg, tag  ur och lägg åt sidan.

Strimla/tärna och stek fläsket på ganska hög värme så det blir lite knaprigt.

Tillsätt den stekta löken, soltorkade tomaterna, balsamvinäger, honung, grädden och de krossade tomaterna.

Låt allt koka upp och småkoka minst 20 minuter, späd med en skvätt vatten om det blir för torrt.

Riv osten och tillsätt mot slutet.

Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.

Koka pastan al dente, häll av och blanda med såsen.

Häll upp på stort uppläggningsfat.

Dela cocktailtomater i halvor och lägg över pastan.

Hacka färsk persilja och strö över.

Servera med en fräsch grönsallad

Jätte gott!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning