Fisksoppa alá morsan


Den här fisksoppan brukade min mamma bjuda på när det var lite festligt.

Den är enkel att laga och jag tycker den passar även som vardagsoppa. På förskolan har jag lagat något liknade men hoppade över skaldjuren och det blev väldigt gott också.

I det här receptet så använder man kolja och rödspätta filéer som man rullar ihop och fäster med cocktailpinnar, men vill man så kan man använda kummel eller  torskrygg tex,  som man skär i lagom bitar och bara låta sjuda med de sista minutrarna.

Jag har använt mig av frysta blåmusslor som jag tycker är riktigt bra och enkelt, vill man hellre använda färska så är det såklart både lyxigare och vackrare för ögat.



Morsans fisksoppa 4-5 portioner.

400 g koljalfilé
400 g rödspättafilé
1 st stor gul lök
1 st vitlök solo eller 3 st stora vitlöksklyftor
2 tsk gul curry
0.5 dl tomatpuré
4 dl torrt vitt vin
3 msk grönsak eller fiskfond
8 dl vatten
2 dl grädde
2 dl cremé fraiché
1 dl finhackad färsk/fryst dill
150 g frysta blåmusslor
200 g räkor med skal
1 krm cayennepeppar
svartpeppar
salt
Smör att steka i


Tina räkor och musslor, helst i kylen ca 1 dygn.

Tina fisken.

Lägg gärna fisken i en rimlag. Lägg den frysta eller tinade fisken i ett stort kärl.

Blanda 25 g salt med 1 l vatten och slå över den tinade eller frysta fisken.

Ställ in i kylen till nästa dag.

Tag upp fisken och låt rinna av.

Skala räkorna.

Sila av musslorna.

Tärna lök och vitlök.

Stek mjuk i smör utan att ta färg.

Tilsätt curryn och låt fräsa med några minuter.

Tillsätt tomatpurén och fräs med en kort stund.

Slå på vinet och koka ordentligt ett par minuter.

Slå på vattnet, fonden, cayennpeppar, grädden och cremé fraichén.

Låt småkoka  minst 15 minuter.

Rulla ihop fisken och fäst med cocktailpinnar/tandpetare

Dela eventuellt filén på längden så en filé blir två om de är stora.

Låt fisken sjuda med i soppan tills blir vita och fasta , någon minut. Sjud dem i omgångar om de inte får plats.

Tag upp dem med hålslev och lägg dem i en förvärmd soppskål och täck över så de inte kallnar.

Koka upp soppan , tillsätt dillen och smaka av med peppar och eventuellt med salt.

Om soppan ska serveras direkt i tallrik så fördela fisken, räkorna och musslorna på tallrikarna, annars direkt i soppskålen.

Slå soppan över fisk och skaldjur.

Garnera eventuellt med färsk dill.

Jag finstrimlade färska sockerärtor och toppade med  för lite crunch och färg.

Gott är också att toppa soppan med en klick cremé fraiché.

Lycka till med morsans fisksoppa








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning