Surdegsbröd formad som en pumpa

Jag brukar baka bröd med form som en pumpa till halloween.

Här har jag gjort en beskrivning och även lagt till en video hur jag går tillväga.

Vill man att brödet ska vara gult så mixa riven morot och lite gurkmeja och tillsätt i degen så blir den lite gul i färgen. Längst upp har jag satt skaftet från en paprika.

Jag använder hussållssnöre som jag smörjer med lite rapsolja så blir det  enklare att dra ur snörena sedan när brödet är färdigtgräddat.

Längst ner i inlägget hittar du videon.





1 st surdegsbröd:


5 dl ljummet vatten ( ca 30 grader)

80 g bubbig och aktiv surdeg

200 g dinkelmjöl fullkorn

100 g rågmjöl

400 g vetemjöl special

1 msk honung

1/2 dl camelinafrön ( blir en lite nötig smak )

1 msk rapsolja gärna kallpressad

8 g ( 1 1/2 tsk ) salt 


Blanda vattnet, surdegen, dinkelmjölet, rågmjölet, honungen och hälften av vetemjölet i bunken till assistenten.


Arbeta degen på medelhastighet, tillsätt resten av vetemjölet lite i sänder och arbeta degen 10 minuter.

Tillsätt saltet, rapsoljan och camelinafröna och arbeta degen 5 minuter till.


Häll degen i en inoljad bunke.


Täck över och låt den komma i gång att jäsa i rumstemperatur några timmar, vik degen några gånger under tiden genom att dra ut ytterkanterna på degen in mot mitten flera gånger.


Ställ sedan i bunken väl övertäckt i kylen till nästa dag.


Stjälp uppp degen på lätt mjölad bänk.


Klipp 4 st hushållssnören i lagom långa bitar så att de räcker runt om degen och kan knytas.


Smörj snörena med rapsolja.


Lägg snörena tvärsöver en jäskorg med jämna mellanrum, se videon länst ner i inlägget.


Forma brödet genom att dra ut ytterkanterna in mot mitten och sedan vända runt till en spänd bulle.


Mjöla brödet och lägg ner i jäskorgen med den släta sidan nedåt.


Knyt nu snörena runt om men inte allt för hårt.


Täck över och låt degen jäsa i kylen några timmar eller till nästa dag.


Sätt ugnen på 250 grader varmluft.


Sätt gärna in ett bakstål i ugnen om du har, annars en vanlig plåt mitt i ugnen.

Mitt stål har jag köpt hos @gourmetstål och är toppenbra.

Sätt samtidigt in en tom plåt längst ner i ugnen som ska fungera som ånga senare så brödet får en frasig skorpa.



Stälp upp brödet på en bit bakplåtspapper och gärna liggandes på en pizzaspade.

Snitta fina mönster på brödet mellan snörena.


Häll varmt vatten i ett glas.


Skjutsa in brödet på det varma stålet eller plåten.


Kasta samtidigt in vattnet på den tomma och heta plåten längst ner och stäng snabbt ugnsluckan ( nu blir det ånga )


Grädda brödet 10 minuter och sänk sedan temperaturen till ca 220 grader och grädda till en innertemperatur 96-98 grader på brödet ca 30 -35 minuter till.

Tag ur brödet och låt det svalna på ett galler utan bakduk.


Klipp upp snörena under brödet och drag försiktigt ur dem.


Tag ett skaft från en paprika och sätt fast som skaft på brödet för äkta pumpakänsla.


Vänta alltid med att skära i brödet 45 minuter.



Ät och njut.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning