Grötbröd kakor

 Jag får nästan alltid havregrynsgröt över på frukosten på förskolan.

Jag använder gröten i mina brödbak vilket resulterar i saftiga och klimatsmarta bröd.

Här hade jag ganska mycket gröt över och det blev väldigt fina och goda bröd som jag kavlade ut till kakor.



Grötkakor 6 st stora eller 12 st mindre.


1500 g havregrynsgröt

100 g jäst

1200 g vetemjöl special

1 dl honung

200 g ( 31/2 dl) kallpressad rapsolja


3 msk havssalt


Blanda gröten med jästen, honungen och hälften av vetemjölet på låg - medelhastighet i assistenten.


Tillsätt resten av vetemjölet och rapsoljan och arbeta degen 15 minuter på medelhastighet.

Tillsätt saltet och arbeta degen 5 minuter till.


 Degen ska vara elastisk och seg.


Täck över bunken och låt stå i kylen 60 minuter.


Stjälp upp degen på mjölad bänk.


Dela degen i 6 lika stora bitar. ( fler om du vill ha lite mindre kakor)


Rundriv varje bit genom att dra ytterkanterna på degen in mot mitten flera gånger och sedan vända runt den till en spänd bulle.


Låt ligga och spänna av på bänken 10 minuter.


Mjöla bänken och kavla med lätt hand ut varje bulle till en ganska tunn kaka, mjöla lite på ovansidan så inte kaveln fastnar.


Kavla eventuellt det sista med en kruskavel. 

Lägg på plåtar med bakplåtspapper.


Picka bröden med en gaffel.


Täck över bröden med bakduk och låt jäsa i rumstemperatur minst 60 minuter.


Värm upp ugnen till 220 grader varmluft .


Grädda bröden ca 10 minuter eller tills de ser klara ut.


Låt svalna under en bakduk.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning