Libanesisk kyckling med fattoush och vitlöksmayo






 Den här kycklingrätten lärde min vän Miada mig. Hon kommer från Syrien och lagar den ofta hemma hos sig.

 Hon gjorde den första gången på förskolan och jag skrev ner allt och gjorde ett recept så ni andra som jobbar i storkök kan laga lika gott som vi på våran förskola.

Jag vet att receptet blev efterfrågat när jag lade ut bilden det på mitt instagram förra gången.


Jag har inte gjort något familjerecept den här gången men tänker göra ett framöver.






Det här receptet räcker till ca 70 portioner på min förskola.


Pattata Farroug med Fattoush. 


180 g varmluft ca 30 minuter


8 kg kycklinglårfilé 

Ca 10 kg potatis

Äppelcidervinäger 2 dl + 1 msk

Citron 2 st  + 1 st

Paprika puré 2 dl+2 dl

Vitlök solo 5 st+2 st

Olivolja 3 dl +1 dl





Skölj kycklingen i kallt vatten och låt rinna av. 


Häll på 2 dl äppelcidervinäger / vitvinsvinäger och 2 msk  salt 


Pressa över 2 st citron och lägg ner de pressade citronerna. 


Låt marinera i 20 minuter. 


Skölj kycklingen igen och låt rinna av. 


Häll i djupt bleck och tillsätt 2 msk salt, 2 msk peppar, 2 msk vinäger, 3 dl olivolja, 2 dl paprikapuré samt pressa över 1 st citron och 5 st riven vitlök solo. 


Blanda runt och låt marinera minst 30 minuter gärna till nästa dag.



Skala och skär potatisen i ganska tjocka skivor. 


Lägg i djupt bleck och tillsätt 1 dl olivolja, ca 1/2 dl salt, 2 rivna vitlök solo och 2 dl paprikapuré. 


Smörj 4 st GN-bleck. 


Fördela potatisen och kycklingen jämnt i blecken. 



 


Värm upp ugnen till 180 grader varmluft. 


Baka kycklingen i ca 30 minuter. 


Kycklingens innetemp bör vara 72 grader och potatisen ska vara mjuk.


Servera med en vitlöksmayo och en sallad (Fattoush) 


Vitlöksmayo:

2 kg majonäs 

2 st riven vitlök solo. 

1 dl pressad citron


Blanda ihop allt och smaka av med salt och peppar.



Fattoush:


12 st tomater ( ca 1 kg ) i tärningar avrunna i durkslag

4 st gurkor ( ca 1400 g ) i tärningar

300 g finhackad röd lök eller salladslök

250 g krispsallad strimlad

170 g finhackad färsk persilja

50 g finstrimlad färsk mynta





Dressing:


1 dl olivolja

1/2 dl pressad citron

1/2 dl havssalt

1 dl summak

2 dl granatäpplesirap







Blanda alla grönsakerna i ett bleck.


Blanda ihop dressingen och häll över grönsakerna.


Blanda om ordentligt.









Lycka till!







Kommentarer

Anonym sa…
Nu väntar jag ivrigt på familjeversionen av receptet!!!!🤗

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning