Pizza Tipo 00

 Jag testade att göra en pizzadeg med vetemjölet Tipo 00 och den blev en perfekt elastisk och bra deg. Jag utgick från mitt tidigare recept med jäst men ändrade lite.

Här har jag toppat med tomatsås, mozzarella, fetaost, kalamataoliver, cocktail tomater och soltorkade tomater, när pizzan var färdiggräddad så klickade jag på tzatziki och picklad rödlök, magiskt gott.



Pizzadeg 6-8 st


8 g jäst

5 dl vatten

20 g olivolja (1 ½ msk)

10 g strösocker (2 ½ tsk)

10 g havssalt ( knappt 2 tsk)

700 g Tipo 00 vetemjöl (ca 12 dl)

Durumvetemjöl till utbaket


Lös upp jästen i vattnet och tillsätt resten av ingredienserna.


Arbeta degen minst 10 minuter i maskin.


Smörj med rapsolja en rymlig bunke/back och lägg ner degen i den.

Täck över med lock eller plast och låt jäsa i rumstemperatur minst 3 timmar.


Stjälp upp degen på mjölad bänk och dela den i 6 eller 8 st lika stora bitar, beroende på om man vill göra stora eller något mindre pizzor.


Forma varje degboll genom att dra ytterkanterna in mot mitten flera gånger tills det blir en rund slät boll. 


Lägg varje degboll i varsin liten plastburk med lock , storleken på burken bör vara minst 5 dl för 6 st bullar och minst  4 dl för 8 st deg bollar. Pensla burkarna  med lite rapsolja innan så är det lätt att få ur dem sedan. Alternativ lägg dem glest i en stor form / plastlåda med lite höga kanter och pensla formen och sidorna på bullarna med rapsolja. Lägg på lock/plasta ordentligt och ställ in formen/ burkarna i kylen 1- 2 dygn.


Sätt in bakstålet i ugnen eller dubbla bakplåtar i brist på bakstål.


Värm upp ugnen på högsta möjliga värme, gärna 300 grader varmluft minst 60 minuter innan bakningen.


Ta samtidigt ut degen ur kylen så den hinner bli rumsvarm.


Häll generöst med durumvetemjöl på bakbordet.

Lägg en degboll mitt i mjölhögen och häll även mjöl ovanpå degbollen. 


Börja tryck med fingrarna i mitten av bollen  och vrid sedan runt bollen samtidigt som du trycker ner degen mot bakbordet. Tryck, snurra och tänj ut degen, låt ytterkanten vara, kolla in min video nedan hur jag gör.


Lägg sedan pizzadegen på en pizzaspade som är ordentligt mjölad med durumvetemjöl.


Lägg på topping och skjutsa in i ugnen.


Det är bra att ha en till pizzaspade eller stor stekspade att hjälpa till med om det är svårt att få av den från pizzaspaden, alternativet är att lägga en bit bakplåtspapper under pizzan som får åka med in i ugnen.


Grädda tills den ser klar ut ca 5 minuter.


Här nedan finns min video från knådning till utbaket av pizzan.

Lycka till! 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning