Dinosaurie-tårta


Lovis har fyllt 2 år och önskade sig en tårta med dinosaurier på.

Färgerna skulle vara pastelliga som matchade hennes nya fina gula klänning.









Stort grattis till dig Lovis 💛

Recept:

En mjölkfri tårta fylld med ett tunt lager hemkokt jorgubbsylt och ovanpå det en  jordgubbsmousse, och ett lager lemoncurdmousse.

Bottnarna är penslade med lite citronsirap.


Tårtan är spacklad med marängsmörkräm och täkt med marsipan och figurerna är modellerade i sockerpasta.


Tårtbotten receptet hittar du HÄR.   Jag gjorde på 6 st ägg och en form på 24 cm i diameter.


Mjölkfri jordgubbsmousse:

250 g jordgubbar, frysta går bra.

1 dl strösocker

250 g vispbar sojagrädde

3 st gelatinblad

Lägg gelatinbladen i en skål med rikligt med kallt vatten, minst 5 minuter.

Koka jordgubbarna med sockret tills de blir mosiga.

Mixa för en slät mousse.


Rör ner de nu mjuka gelantinbladen i den heta jordgubbspurén.


Låt stå och svalna.


Vispa sojagrädden till ett fast fluff, det tar mycket längre tid en vanlig grädde så det är bara att vispa på.


Blanda ner en mindre klick vispad sojagrädde i den nu svala jordgubbspurén.


Blanda ner lite till och blanda slutligen ihop all puré med all sojagrädde.


Plasta och ställ i kylen till nästa dag.


Citronsirap:

2 dl pressad citron

200 g socker

Häll socker och pressad citron i en kastrull. Koka några minuter under omrörnig

Häll i en glasburk med lock och förvara i kylen när den svalnat. Smakar bäst efter ca 2 dagar. Håller flera veckor i kylen, och kan användas till smaksättning till det mesta inom bakning och desserter.



Mjölkfri lemoncurd:

2 tsk citronzest ( rivet citronskal, endast det gula av ekologisk citron)

1 dl pressad citron ( ca 2 st ekologiska citroner)

75 g strösocker

4 st äggulor 

60 g mjölkfritt margarin


Blanda ihop allt utom margarinet i en värmetålig skål.


Sätt skålen över en kastrull med kokande/ sjudande vatten.


Vispa tills den tjocknar lite, vispa hela tiden. 


Vispa i mjölkfritt magarin.


Häll det i en ren skål och låt svalna helt, plasta och ställ den sedan kallt. Görs med fördel minst dagen innan, håller sig ca 2 veckor i kylen.


Mjölkfri lemoncurdmousse:


2 1/2 gelantinblad

En sats lemoncurd

250 g vispbar sojagrädde

1 dl citronsirap


Lägg 2 1/2 gelantinblad i en skål med rikligt med kallt vatten minst 5 minuter.

Värm 1 dl citronsirap. 


Vispa ner de nu mjuka gelantinbladen i den varma citronsirapen och låt svalna.


Vispa sojagrädden till ett fast skum, det tar mycket längre tid än vanlig vispgrädde.


Blanda lite av sojagrädden i citronsirapen i en bunke. Blanda ner lite till och sedan lemoncurden och resten av sojagrädden. Blanda så den blir helt slät.

Plasta och ställ i kylen till nästa dag.


Jordgubbsylt:

Koka jordgubbar och syltsocker enligt förpackningen på syltsockerpaketet.


Marängsmörkräm gör jag så HÄR.   Jag byter bara ut smöret till mjölkfritt margarin.


Så HÄR. Fyller jag mina tårtor .

Så HÄR. spacklar jag mina tårtor.

Så HÄR.täcker jag mina tårtor med masipan eller sockerpasta.













Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning