Hur jag spacklar en tårta upp och ner


Hur jag spacklar mina tårtor har jag visat i steg för steg beskrivning i ett tidigare inlägg.
 Det finns många olika sätt att spackla sin tårta, ett annat sätt är att spackla den just upp och ner.

 Det som jag tyckte blev bättre är att det är lättare att få skarpare kanter och därmed en snyggare och jämnare tårta. 

Jag har bara provat en gång förut och denna gången hade jag tre tårtor att spackla och jag tyckte det blev bra, klart finare kanter med facit i hand.


Här har jag nu min färdigfyllda tårta. Som jag nämnt förut så lägger jag alltid den botten som slutligen ska ligga överst på den färdiga tårtan underst när jag fyller den. 
 Så den står nu upp och ner ....hänger du med ?
 Hade jag spacklat som vanligt så skulle jag vänt den på en tårtbricka i det här läget. 


Nu har jag vänt den på en tallrik. Det här är alltså ovansidan men jag ska vända den på ett bakplåtspapper nu, låter jätte krångligt men du kommer fatta snart.



Nu är tårtan upp och ner. Jag har den på en snurrbricka, blir så mycket lättare med en sådan.  Jag spacklar sidorna med marängsmörkräm med en spattel eller stekspade eller degskrapa eller vad man nu vill ha.




Jämna till kanterna och ställ in i kylen eller frysen en stund så smörkrämen stelnar.



Spackla en gång till och ställ in i kylen eller frysen när du är nöjd.



Nu ska du få se skillnaden, jag har här spacklat den tre gånger och nu har den alltså stått i frysen och smörkrämen är hård.





Nu tar jag min tårtbricka och lägger på tårtan.
 Kolla noga så den ligger mitt på. Ta sedan ena handen under snurrbrickan eller vad du nu har tårtan på, och andra handen på tårtbrickan som ligger över.
 Vänd hela härligheten .




Se.......skarpa kanter !  



Spackla ovansidan, räcker med en gång, den är ju slät och fin redan.


Så, nu är den redo för sockerpastan. 

Hela grejen kan låta onödigt krångligt, men när man gjort det ett par gånger så går det som på räls. och fint blir det också.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning