Prinsesstårta till Elvira

 Mitt barnbarn Elvira har fyllt 8 år och i söndags hade hon kalas med sina kompisar.

Hon önskade sig en tårta med smakerna jordgubb, hallon och blåbär. Det skulle vara en prinsesskrona i guld på toppen och hennes namn och siffran 8 skulle finnas med. Några blommor ville hon också ha.







Hon blev så himla glad när hon såg sin tårta att hon höll sig om kinderna och sa lite "vuxet" Å....herre gud!   Det ögonblicket tar jag med mig resten av livet.


Tårtan är bakad på vaniljbottnar som jag fyllt med en jordgubbsmousse med färskost i det ena lagret  samt en blåbär och hallonpannacotta i det andra lagret.


Jag spacklade tårtan med marängsmörkräm och smaksatte den med vanilj och täckte med sockerpasta.

 Kronan och övriga dekorationer är gjorda i sockerpasta och sprayade samt penslade med ätbar guldfärg.

Eftersom jag gjort efter mina egna recept som redan finns här på bloggen så länkar jag dit för enkelhetens skull. Hoppas det inte känns allt för krångligt.


Tårtbotten: 

Klicka här för receptet

( Jag gjorde på 5 st ägg och använde en form som var 24 cm i diameter )


Jordgubbsmousse med färskost:

Klicka här för recept 


Blåbär och hallonpannacotta:

3 dl vispgrädde 40%

3 st gelatinblad

1 tsk vaniljsocker

150 g hallon ( frysta går bra)

100 g blåbär ( frysta går bra)

50 g strösocker


Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten, minst 5 minuter.


Häll i hallon, blåbär och socker i en kastrull.


Låt småkoka minst 1 minut om du använder frysta utländska hallon.


Häll i grädden och värm/ koka upp.

Mixa slät.


Vill man inte ha hallonkärnorna med så sila blandningen i en finmaskig sil, använd en slickepott och pressa ner mot silen, skrapa undersidan av silen där massor av puré sitter.


Krama ur gelatinbladen och vispa ner i den varma grädd/ bärblandningen, blanda ordentligt.


Häll ner pannacottan i en silikonform som är lika stor eller något mindre än tårtbottnen, eller häll i en bunke och vispa upp pannacottan med elvisp när den stelnat och tårtan ska fyllas.

Plasta och ställ in pannacottan i kylen, eventuellt i frysen för att sedan trycka ur den fryst ur silikonformen och läggas  fryst på tårtan ( kan vara bra om man vill göra den långt i förväg)

Ps. Det går bra att göra så med jordgubbsmoussen också.



Marängsmörkräm: 

Klicka här för receptet.

( Jag gjorde på 3 st äggvitor )


Prinsesskrona i sockerpasta.

Klicka här för tips.


Jag sprayade min krona med den här sprayen.


Hur jag klär en tårtform:

Klicka här för tips.


Hur jag fyller mina tårtor:

Klicka här för tips.


Hur jag spacklar min tårta med smörkräm:

Klicka här för tips


Hur jag täcker min tårta med sockerpasta:

Klicka här för tips.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning