Hur jag gör en prinsesskrona i sockerpasta

Att göra fina dekorationer på tårtor är så himla roligt tycker jag. När jag skulle göra en prinsesskrona till en doptårta härom dagen, så tog jag lite foton medans jag höll på, tänkte att det är väl alltid någon som blir glad. Så här kommer mitt steg för steg.



Börja med att klippa ut själva kronan i papper. Jag ritar först med linjal så det blir rakt och fint. Första biten jag klipper bort överst på kronan, mäter jag sedan dom andra  "hacken " så att det blir samma avstånd mellan krontopparna. Fem stycken toppar tycker jag är ganska lagom, men man kan göra precis som man vill såklart.



Leta fram en flaska eller högt glas som är lagom storlek till din mall. Den ska gå runt och lite omlott. Det här ska bli kronans stöd.


Kavla ut en bit sockerpasta ganska tunt och skär ut kronan efter mallen.



Här har jag tryckt ut lite hjärtan, men det gör man såklart precis som man vill. Jag trycker till lite på mina toppspetsar, för jag sak sätta dit sockerpärlor där sedan.




Sätt en bit bakplåtspapper runt flaskan, så inte sockerpastan fastnar. Sätt runt kronan och fäst med lite vatten där pastan går omlott.


Om topparna vill rasa ner så fäst dom med ett band tills dom har torkat till lite grand.

Böj sedan försiktigt ut topparna så mycket som du vill att det ska vara.



Fäst pärlor med lite vatten eller kristyr om du vill ha det. Låt torka minst ett dygn.




Lyft försiktigt bort flaskan  och TAADAAA....en vacker krona som kan få vilken liten prinsessa som helst att le.

Lycka till !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning