Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning

Att fylla sin tårta gjort på sitt favoritgodis är väldigt populärt. Man smälter ner godiset i het grädde och låter det bli riktigt kallt för att sedan vispa upp det till en fluffig konsistent. Till tårtorna jag gjorde i dag var önskemålet Algrensbilar i ett av lagren. Så här gjorde jag.

60 g Ahlgrensbilar
3 dl grädde

Skär eller klipp bilarna i småbitar. Värm grädden i en kastrull på spisen.
Den ska bli varm men får inte koka, så passa den noga.



Ta bort kastrullen från värmen och häll i bilarna.
Rör tills allt godis har smält. Det går att ställa tillbaka en stund på värmen igen om det är svårt att få det att smälta.
Häll över det i en bunke, sätt på lock eller plasta. Ställ i kylen.
Låt stå till nästa dag.

Vispa upp till ett fluff.



Det blir ingen angenäm färg på fluffet så jag färgade det med rosa pastafärg / hushållsfärg. Det såg genast mycket godare ut.

Det går inte att ha i större mängd bilar i den här mängden grädde, eftersom godiset innehåller så mycket gelatin. Så jag klippte ner lite fler i min färdiga fluff för att få mera Ahlrensbilar smak och lite struktur i fluffet.


Den här satsen är lagom till ett lager i en tårta på ca 25 cm i diameter.

Är du en godisråtta?  Då gillar du det här, prova får du se.

Lycka till!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform