Cupcakes i sommarvärmen



När jag hade gjort klart mina ganache tårtor häromdagen så fick jag lite marängsmörkräm över. Yngsta sonen hade en kompis från Gotland som bodde hos oss, så då tänkte jag att jag ville bjuda på något extra gott. Jag gjorde vanilj cupcakes efter ett recept från Manuela Kjeilen och hennes fina bok Just Sweet. Så här gör man.

12 st cupcakes

125 g osaltat smör
3 ägg ( rumstempererade )  sedan beror det ju på hur varmt man har i rummet, inte kylskåpskalla i alla fall.
190 g mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
150 g socker
1 dl mjölk
1 tsk frön från vaniljstång / vaniljextrakt /vaniljsocker




Värm ugnen till 175 grader

Blanda alla ingredienserna i en skål och vispa i 4 minuter eller tills smeten är fluffig.

Fyll varje cupcake form med en glasskopa eller 3 matskedar av smeten. Jag tryckte ner ett stort hallon i varje form också.


 Grädda i 18-20 minuter.

Låt svalna helt innan garnering.



Jag spritsade mina cupcakes med min överblivna marängsmörkräm med choklad. Men man kan använda vanlig vispad grädde eller annan frosting också.
Dom blev i alla fall jätte goda, även om jag inte rekommenderar att hålla på med smörkräm i tropisk värme.
Jag åt en, och dom två ungdomarna åt upp resten, då vet ni.

Prova baka ni också, ni kanske gillar dom lika mycket som David och Molly.

Lycka till !


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning