Goda tekakor med havregryn

 


Det här receptet har jag haft i 100 år. Dom blir så mjuka och goda och saftiga, och är super enkla att göra också.

5 kkp havregryn (redan här fattar man hur gammalt receptet är)
1 liter mjölk
Häll på varm mjölk på havregrynen och låt svälla en timme ungefär.
3 hg smält smör (avsvalnat)
2 pkt jäst
1 1/2 dl socker
2 liter mjöl (jag brukar ta vetemjöl special )
Salt 

Blanda i hop alla ingredienser och arbeta i hop till en smidig deg. Låt jäsa ca 40 min.

Baka ut till runda bullar som kavlas ut så dom blir lite platta. Ca 50 st.

Nagga dom med en gaffel.

Låt jäsa ca 30 minuter.

Grädda i 225 grader  ca 10 minuter.

Låt svalna på galler med bakduk över.

Lycka till!





Kommentarer

Cathrine sa…
Åh dom här ska jag testa att göra!
Gör det Cathrine. Tala om vad ni tyckte sedan.

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning