Hur man gör en rund tårta



Det här med runda tårtor. Måste man köpa en rund form och grädda tårtbotten i ?
Nej, inte alls, det är så enkelt att göra en rund tårta, om man bara vet hur man ska göra. Så här kommer en steg för steg beskrivning.





Leta fram en rund passande skål ur ditt köksskåp. Den här tårtan jag skulle göra var 25 cm i diameter så då krävs det en skål som är ganska stor. Lägg långa plastfolie längder i skålen åt flera håll.






Lägg i första tårtbottnen och pressa ner lite lätt mot bottnen.





Fyll på med första lagret fyllning.




Sedan en tårtbottnen till och ett lager fyllning.






Slutligen läggs sista tårtbottnen på och så slår man omsorgsfullt in sin tårta i plastfolien.
Jag brukar lägga en tallrik som passar i storlek och eventuellt en lättare tyngd uppe på.
Så här får den stå minst ett dygn innan jag stjälper upp den och gör den klar.




Så här ser den ut den lilla rackarn. Man får skrapa bort lite fyllning som pressats ut. Jag skar till den lite i nederkant så den blev lite som en boll. Den här tårtan skulle bli just en fotboll.






Sedan spacklar jag den tre gånger med en stund i frysen mellan spacklingarna.
Jag använder mig uteslutande av marängsmörkräm när jag spacklar mina tårtor. Smakar så fantastiskt gott och blir perfekt resultat varje gång.






Här har jag täckt den med sockerpasta. Sedan skar jag till femkantiga bitar i svart marsipan som jag fäste med lita vatten på bollen. Sedan modellerade jag en liten fotbolls kille och satte på toppen.




 Så här blev den till slut.



Hoppas mitt tips kan vara till glädje för någon, för det är ju det jag vill.





Kommentarer

Stina sa…
Som jag har googlat och googlat för att ta reda på hur fasen jag ska få till runda delar till en babyshowertårta jag ska göra till min syster.. ingenstans där de har babyshowertårta står det tydligt hur fasen man får till runda bottnar. Men så hittade jag din och jag är dig evigt tacksam!! :)
Anonym sa…
Tacksam googla efter rund tårta då jag ska göra bobbo eller babba till 2 års kalas =)

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning