Kronprinsessans bröllopsmazarin


I går när det var lite mindre bra väder så passade jag på att baka dom här super duper goda mazarinerna.
Jag bakar från Helene Johansson sötebröd bakbok. Allt jag har bakat från hennes böcker har blivit så bra , så jag plöjer väl igenom dom helt enkelt.






Grundrecept på mördeg.

100 g strösocker
200 g rumstempererat smör
300 g vetemjöl
15-30 g vatten
1 nypa salt

Blanda socker, smör och salt till en jämn massa. Sikta ner mjölet under omrörning och tillsätt vattnet, lite i taget, så degen går i hop. Låt degen vila i kylen i 30 minuter innan du kavlar ut den.

Kavla ut mördegen på mjölat bakbord till en 3 mm tjock platta. Ställ formarna tätt på en plåt och lägg degen över formarna . Tryck ut degen med en degklutt i formarna. Skär av överflödig deg genom att kavla några tag över formarna.

Mazarinfyllning.
500 g riven mandelmassa
100 g strösocker
250 g rumstempererat smör
5 ägg
40 g vetemjöl

Blanda mandelmassan och sockret till fyllningen. Tillsätt smöret och rör till en slät massa. Tillsätt äggen - ett i taget under fortsatt omrörning. Vänd till sist ner mjölet. Det är viktigt att inte röra in för mycket luft efter man har tillsatt mjölet.

Lägg i några hallon och blåbär i formarna och fyll sedan med mazarin fyllningen till två tredjedelar. använd sprits eller sked.

Grädda mazarinerna i 200 graders ugnsvärme i 15 - 18 minuter.
Ta ut dom ur ugnen och vänd dom genast upp och ner. ( Om man använder formar i aluminium så behövs det inte ) Låt dom svalna i formen med den gräddade sidan neråt.



Mosa 50 g hallon och blåbär och blanda med florsocker ca 120 g lite i taget, till en tjock glasyr.
Bred glasyren på kakorna när dom svalnat.





Lite pyssel är det allt men jag  LOVAR  det är det värt.


Lycka till !




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning