Blåbärssymfoni kakor



I morse bakade jag dom här goda och lite sega raringarna. Det är mellan sonen som är hemma och hälsar på. Han hade köpt fabriksgjorda kakor från Göteborgs kex. Dom här måste du baka, bad han, receptet står på förpackningen. Snäll som man är så kavlade jag upp tröjärmarna och satte i gång på direkten.

Jag håller med sonen, dom är jätte goda. Den köpta varianten var spröda, medans dom som jag gjorde blev härligt sega. Kan vara så att det är den höga luftfuktigheten denna varma sommardag, som gjorde dom sega, vad vet jag.

Här kommer receptet.

Ca 20 st stora kakor

4 dl vetemjöl
1 dl havregryn
150 g smör (rumstempererat)
1 1/2 dl socker
1/2 dl farinsocker
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1/4 dl sirap
1/2 dl äppelmos
1/2 dl vatten
40 g torkade blåbär
40 g torkade tranbär
40 g russin
100 g vitchoklad, grovhackad (Jag tog chokladknappar)
50 g mjölkchoklad, grovhackad ( jag tog mörka chokladknappar)

Blanda alla torra ingredienser. 
Tillsätt sirap, smör, äppelmos, vatten och blanda samman till en deg.
Tillsätt slutligen bären och chokladen.

Rulla ut deen till två långa rullar ca 5-7 cm i diameter.
Låt rullarna ligga i kylen i 30 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader.

Skär degen i 1 cm tjocka skivor och lägg dom på bakplåtsklädda plåtar.

Sätt in kakorna i ugnen och sänk till 175 grader.

Grädda i 10-15 minuter. Ta ut kakorna och låt dom svalna på galler.

Koka gott kaffe och blanda till god saft. 

Ropa högt att nu blir det GOFIKA !!!




Lycka till !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning