Budapestrulle



Den här tårtan var så smarrig som bara en Budapest kan bli. Färska hallon och blåbär blev det den här gången, sommrigare än så kan det knappast bli.

Här kommer receptet.


6 äggvitor
300 g strösocker
150 g hackade hasselnötter
30 g vetemjöl
30 g potatismjöl
20 g kakaopulver

300 g vispgrädde

300 g frukt eller bär

50 g choklad av god kvalitet

Florsocker till garnering

Vispa äggvitor och sockret till en hård marängsmet. Vänd ner de hackade nötterna, vetemjölet, potatismjölet och kakaopulvret.

Spritsa ut marängsmeten utan mellanrum i centermeter tjocka längder på plåt med bakplåtspapper.

Grädda längderna i 175 graders ugnsvärme i 15-20 minuter.
Låt svalna på plåten. Marängen ska inte bli genomtorr, så följ angiven gräddningstid. Om marängen gräddas för länge kan den spricka när det är dags att rulla i hop den.

Vispa grädden och bred den över den kalla bottnen. Fördela bären eller frukten på grädden. Rulla i hop den till en rulle med hjälp av pappret du gräddat bottnen på.

Smält chokladeni microvågsugn eller vattenbad. Pudra rullen med florsocker och ringla den smälta chokladen över.
Garnera om man vill eller låt den bara vara som den är.

Den här bjöd jag familjen på när jag fyllde år, och alla tyckte den var fantastiskt god.

Det kommer ni också att göra, jag lovar.

LYCKA TILL !

Receptet har jag lånat från Helene`Johansson  Sötebröd.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning