Hästtårta till Elvira

 I dag fyller mitt barnbarn Elvira 2 år. Hon älskar alla djur, och efter mycket funderande hit och dit så blev det en häst som fick pryda hennes tårta. Jag har gjort hästar tidigare, men den här gången försökte jag mig på en mer verklighetstrogen kuse. Jag tycker den blev fin och det tror jag födelsedags barnet tyckte också.

Så här blev den i alla fall.







Den är gjord på glutenfria vanilj bottnar. Jag fyllde den med flädermousse och hallonmousse.Det är första gången jag fyller en tårta med just fläder, det blev en mild men ändå väldigt fräsch smak. Jag spacklade  med marängsmörkräm och täckte med sockerpasta. Hästen är modellerad för hand i sockerpasta och blommorna är gjorda i gumpaste. Målade med ätbar pulverfärg. Spetsen är gjord i sockerpasta. Flädermousse receptet kommer jag lägga ut här på bloggen inom kort, ifall någon är intresserad.




Det är roligt att få vara med och äta av tårtan, och se hur den ser ut när den är uppskuren. Är man baknörd så gillar man sånt, och det är jag, ända ut i fingerspetsarna.



Så här glad blev hon våran lilla Elvira. Grattis farmors lilla vän. Älskar dig.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning