Flädermousse till tårtfyllning

 I helgen gjorde jag en mousse på fläder som var riktigt god. Den fick en ganska mild smak av fläder och passade väldigt bra i hop med hallonmoussen som jag hade som fyllning två i tårtan.

Jag använde mig endast av tre ingredienser .

200 g koncentrerad flädersaft
2.5 dl vispgrädde
4 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten 5-10 minuter
Värm saften. Krama ur gelantinbladen och rör ner dom ett och ett i den varma saften. Låt svalna.
Vispa 2.5 dl grädde, hellre för löst än för hårt.
Blanda i den avsvalnade saften och ställt kallt i kylskåpet till nästa dag.

Den här satsen räckte till ett lager i en tårta som var 17 cm i diameter. En ganska liten tårta med andra ord.

Här ser ni min uppskurna tårta med fyllningar fläder och hallonmousse.





I bland kan det enkla vara det goda.

Lycka till !


Kommentarer

Emma sa…
Hej!

Kanske en dum fråga men menar du att den ska vara i kylen i tårtan eller bara i en skål?
Hej Emma!
Jag menar i en skål och sedan fyller du tårtan dagen efter när moussen har tjocknat.

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning