Äppelkladdkaka


Den här helgen har min son bakat en god och fin äppelkladdkaka. 
Han fick i läxa i hemkunskapen att göra en tvårätters middag, och det här fick bli desserten. En kaka som är söt och med tydlig äppelsmak med en kladdig mitt. 
Den blev dekorerad med florsocker, grädde med kanel, och färska äppelskivor.
 Receptet hittade vi i tidningen Hembakat.


10-12 bitar

3 ägg
4 1/2 dl strösocker
200 g smält smör
3 3/4 dl vetemjöl
1 1/2 msk vaniljsocker
2-3 äpplen

Gör så här.

1. Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ihop ägg och socker och tillsätt det smälta,varma smöret.

2. Tillsätt mjöl och vaniljsocker och rör i hop allt till en slät smet. Skala och riv äpplena och blanda ner det i smeten.

3. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter.

4. Grädda kakan mitt i ugnen i 25-35 minuter. Den ska fortfarande vara lite kladdig men inte lös i mitten. 
Vattniga äpplen kan ge lite längre gräddningstid.
Känn med provsticka när kakan är klar, beroende på hur kladdig du vill ha den.
Låt kallna innan servering.

Lycka till, önskar jag och David.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning