Blondies


De här kakorna är min yngsta sons favoritkakor. Dom är riktigt goda tycker även jag. jag är säker på att dom går hem hos de flesta. Receptet har jag lånat från Manuela Kjeilen och hennes fina bok Just Sweet.


225 g smör
260 g vit choklad
440 g socker
5 stora ägg
160 g vetemjöl
150 g hemlagad vaniljkräm
2 tsk rent vaniljestrakt eller vaniljpulver.

Vaniljkräm :

5 dl mjölk
1-2 tsk vaniljestrakt eller 1 vaniljstång
4 äggulor
75 g socker
40 g maizena

Gör vanilj krämen först.
Blanda mjölk och vaniljestrakt eller dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna och lägg i frön och stång i mjölken och värm upp.

Vispa samman äggulor, socker och maizena i en skål till en fluffig och fin konsistens.

Tillsätt sakta den varma mjölken  ( ta först ur vaniljstången om du har använt det ) Vispa oavbrutet medan du häller över mjölken i skålen.

Häll sedan tillbaka allt i kastrullen.Fortsätt att vispa över svag värme till såsen tjocknar ca 5 minuter.

Häll till baka allt i en skål och låt svalna.

Värm ugnen till 175 grader.

Smält smör och vitchoklad över vatten bad. Stäng av plattan men låt skålen stå kvar över vattenbadet.
Tillsätt socker. Rör tills sockret är upplöst ca 1 minut.

Tillsätt vetemjöl, vaniljkrämen och vaniljestraktet / vaniljpulvret. Bred ut blandningen i en 20 x 30 cm stor form.  grädda i ca 30 minuter, inte mer.

Låt svalna helt i rumstemperatur i 1 timme och kyl därefter i frysen 1 timme.

Skär upp i lagom stora bitar och hojta till övriga familjemedlemmar eller vänner att nu vankas det Blondies. Du kommer bli populär, jag lovar.

Lycka till !




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning