Chokladtryffel tårta till en choklad älskare


Den här chokladryffel tårtan gjorde jag till en vän för ett tag sedan. Han fyllde år och önskade sig någon riktigt chokladig tårta. Jag hittade det här receptet i Manuela Kjeilens fina bok Just Sweet.
Hennes bok är så fantastiskt fin och alla färger går i pastell. Allt jag bakat ur denna har blivit lyckade.

Här kommer receptet.

Tårtbotten:
65 g vetemjöl
3 msk kakaopulver
80 g smör
80 g socker
4 ägg

Sätt ugnen på 175 grader.

Sikta ner vetemjöl och kakaopulver i en skål.

Smält smöret och låt svalna.
Blanda socker och ägg i en skål.Vispa i 8 minuter till det är fluffigt.
Sikta ner mjöl och kakaopulvret i äggsmeten. Tillsätt det avsvalnade smöret.

Bred ut blandningen i en rund form, 20 cm i diameter.

Grädda i 25-30 min.

Låt tårtbottnen svalna.

Tryffelkräm:

5 dl vispgrädde
450 g mörka chokladknappar
6 st äggulor
75 g socker

Värm upp grädden och häll över chokladknapparna. Låt vila några minuter.
Rör i hop och ställ åt sidan så länge.

Värm under tiden upp vatten i en kastrull. Ställ en värmetålig kastrull över det varma vattnet i kastrullen. Blanda ner äggulor och sockreti skälen och vispai ca 6 minuter.

Tillsätt chokladblandningen och fortsätt vispa ytterligare 6 minuter.

Ställ in krämen i kylen i 30 minuter.

Dela tårtbotten i två delar. Lägg tillbaka den första tårtbotten i formen igen. bred över en tredjedel av tryffelkrämen, täck med nästa botten och toppa med resten av tryffelkrämen.

Ställ tårtan kallt i 6 timmar.

För en varm kniv längst kanten på formen innan du lyfter ur tårtan.

Garnera som du vill. Jag har spritsat grädde som jag blandat med lite kakao. Sedan har jag gjort spiraler av vitchoklad.





Som sagt....CHOKLAD, CHOKLAD och CHOKLAD.

Lycka till !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning