Små söta maränger



Små och väldigt söta i dubbel bemärkelse, är dessa små raringar. Enkla att göra och fina att dekorera med. Jag använde dom här när jag dekorerade mina chokladtryffel tårtor som jag gjorde härom dagen. Då blev det en massa äggvitor över eftersom det är äggulor i chokladtryffeln och då passade det ju så bra att baka maränger. Jag färgade dom lite orange, tyckte att det var lite höstfärg.

Här kommer receptet.

7 äggvitor
5 dl socker
1 tsk vaniljpulver
ev. karamellfärg eller pastafärg

Värm ugnen till 100 grader

Blanda alla ingredienserna förutom färgen i en värmetålig skål.

Koka upp vatten i en kastrull (vattenbad) Sätt skålen över det kokande vattnet. Vispa för hand i ca 4 minuter, eller tills sockret har löst sig. Häll blandningen i en hushållsassistent och vispa i 7 minuter tills skålen inte längre känns varm.

 Tillsätt en droppe hushållsfärg om du vill färga den och vispa en stund till.

Häll över smeten i spritspåse. Jag använde tyll 1 M till mina maränger.

Spritsa små maränger på en bakplåtsklädda plåtar. Det blev två plåtar för mig.

Grädda i ca 1 timme. Stäng av ugnen och låt dom stå kvar minst 1 timme till.

Inte så svårt men ack så goda och vackra. Ät dom som de är eller garnera tårtor, eller cupcakes med dem.


Så här använde jag mina. Receptet och steg för steg på tårtan finns under Tårtor med recept.

Hoppas du blev inspirerad.

Lycka till !

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning