Citronsirap

När jag lägger i hop mina tårtbottnar så penslar jag dem alltid med lite citronsirap.
Det gör jag för att få lite smak och fukt för saftighetens skull. 
Citronsmak är aldrig fel, men man kan använda vilken frukt man vill.
Man kan använda sirapen som smaksättning också i smörkräm eller varför inte i muffinssmeten. Gott blire´ i alla fall.

Det här behöver du:

2 dl citronsaft
200 g socker



Pressa citronerna och mät upp 2 dl




Väg upp 200 g socker




Koka så sockret löser sig. Låt svalna och häll upp på flaska eller burk med lock. Förvara i kylskåpet.



Gör sirapen 2 dagar innan den ska använda så att smakerna kommer till sin rätt. Håller sig ett par veckor i kylen.

Vill man ha med vaniljsmak så tar man :

2 dl vatten
2 st vaniljstänger
200 g socker.

Jag har alltid citronsirap i min kyl, användbar till det mesta.

Prova du också.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning