Pepparkakshus med recept och ritningar.







I dag känner jag mig sprudlande glad, för jag har bakat och byggt mitt livs första pepparkakshus. Jag som alltid trott att det skulle vara så oootroooligt svårt. Det var lite jobb i och för sig, men ett utomordentligt fantastiskt roligt jobb. Ritningen har jag inte gjort själv utan hittade dem på nätet. Allt går att äta utom ljusslingan som lyser så fint där inne.



Det här receptet använde jag mig av, det har jag lånat från Fredrik som har bloggen Fredrika Fika.

Ingredienser :

250 g smör
2 dl ljus sirap
4 dl socker
2 msk kanel
1 msk malen kardemumma
1 msk malen kardemumma
1 msk malda kryddnejlikor
1 tsk mald ingefära
2 dl vatten
1 msk bikarbonat
ca 13 dl vetemjöl

Gör så här :

Smält smöret med sirapen i en kastrull.
Mät upp socker och alla kryddor i en stor bunke.
Slå över det smälta smöret och sirapen och rör om ordentligt.
Häll i vattnet och rör om igen, låt blandningen svalna till rumstemp.
Blanda mjöl och bikarbonat ordentligt, sikta ner i smeten och blanda väl. Degen blir ganska lös men den kommer att svälla när den står till sig i kylen 1-2 dagar.
Slå in den i plastfolie och ställ in i kylen. Här kan den stå tills det är dags att baka, men minst ett dygn.

Grädda i 175 graders ugnsvärme mellan 5- 20 minuter. Varierar från olika ugnar och vilken tjocklek du kavlar degen. Provbaka en kaka först så du ser om den flyter ut eller inte. Flyter den ut så arbeta in mera mjöl.

Tips.

Baka av dem ordentligt så de blir riktigt hårda.

När de kommer ut från ugnen så lägg mallen uppe på och skär kanterna efter mallen i fall de har blivit ojämna. Jag använde mig av min degskrapa i metall och skar, det funkade finfint.

Kristyr :
2 äggvitor
Nästan en hel förpackning florsocker.
Saften från en lime eller en halv citron.

Vispa äggvitorna, sikta i  florsocker lite i taget. Det ska bli fluffigt. Tillsätt lime/ citronsaften.
Det ska vara en ganska fast kristyr. Är den för lös, ha i mera florsocker och vispa. Är den för hård tillsätt lite mera äggvita.

Här kommer länken till mallarna som jag använde mig av. http://allas.se/files/2012/11/allaspepparkaka.pdf






God jul där inne i stugan, det ser så mysigt ut så jag har lust att krypa in, så jag tror jag gör det.

Killevippen !


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning