Vaniljdrömmar



Ett kakfat med klassiska gammaldags småkakor, jo jag tackar.
 Ingen säger - Nej tack jag står över.
Överst är det vaniljdrömmar och på nedre våningen hallongrottor och chokladkakor. I det här inlägget bjuder jag på receptet på vaniljdrömmarna. Håll till godo.


!00 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornssalt
ca 4 dl vetemjöl

Garnering:
Sötmandlar

Sätt ugnen på 150 grader

Rör socker, smör och vaniljsocker smidigt. Tillsätt oljan lite i sänder. Blanda hjorthornssaltet med lite av mjölet och rör ner det i smeten. Arbeta in resten av mjölet. 

Rulla ut degen i två längder, skär dem i bitar och rulla till bollar. Lägg dem på bakplåtsklädda plåtar. Tryck fast en halv, skållad mandel i varje kaka.

Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

Så enkelt och sååååå gott. 

Receptet är hämtat från sju sorters kakor.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning