Goda hembakade hundkex







Människans bästa vän är hunden, det vet ju alla. Då ska väl även de få hembakat tycker jag. De här kexen har jag bakat många gånger till våra taxar, och de verkligen älskar dem. Läckert knapriga och lite smak av honung. och det bästa av allt, man kan ta en själv också.

Här kommer receptet.

75 g vetemjöl
75 g grovt rågmjöl
150 g havregryn
2 tsk bakpulver
30 g osaltat  rumsvarmt smör
2 msk honung
2 ägg
1 dl mjölk
vetemjöl till utbakningen

Blanda mjöl, havregryn och bakpulver noga. Tillsätt smöret lite i taget, samt honungen, äggen och mjölk och arbeta i hop till en deg. Slå in degen i plastfolie och låt den vila i kylen i 30 minuter.

Värm under tiden upp ugnen till 200 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt.

Kavla ut degen på ett rejält mjölat bakbort. Den ska vara ca 1 cm tjock. Ta ut valfria former på kexen.
Jag valde mina minsta pepparkaksformar. Lägg dem på bakplåten med lite mellanrum emmellan ( det blir två plåtar) och grädda dem i 15-20 minuter. Stäng sedan av ugnen och låt kexen stå kvar två timmar och torka i eftervärmen.

En finfin julklapp till din eller någon annans hund. Här har jag slagit in kex i en pappersstrut, som sonens lilla Rocky ska få. 








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning