Hallongrottor


I dag har jag bakat hallongrottor. En mycket enkel kaka som de flesta känner igen och gillar, jag tänkte skriva älskar för det vet jag att det är många som gör. Jag ska ta med de här i gåbortpresent i morgon när vi ska på nyårsfest, och där kommer de uppskattas, det vet jag.

Den här satsen blir ca 30 st hallongrottor. Jag gjorde dubbelsats när jag ändå höll på.

200g rumsvarmt smör
1 dl socker
1msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 1/2 dl vetemjöl

Fyllning:
Fast hallonsylt


Rör i hop smör och socker och vaniljsocker till en fluffig smet. Blanda ner bakpulvret i vetemjölet och blanda ner i  smör / socker smeten.

Låt stå i kylen en liten stund medans du placerar ut småbrödsformarna på plåten. Sätt ugnen på 200 grader.

Rulla små bollar av degen, sätt ner i småbrödsformarna och gör ett hål med fingret. Fyll sedan varje hål med hallonsylt, lämpligen med två teskedar.

Grädda 10-12 minuter.






Det blir en finfin present i morgon.

Baka dem du också, en gammal klassiker som kommer att gillas.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning