Kokostoppar



Smarriga och saftiga kokoskakor med smak av apelsin. Jag fick ut 12 st av den här satsen, man skulle kunna göra de mindre också och grädda dem lite kortare. Jag tyckte de blev fina och gav bort mina ( förutom provsmaks kakorna)  Jag lade dem i en liten tårtkartong med lite andra kakor och knöt ett fint snöre om. Hoppas de uppskattades.

Här kommer receptet.

50 g smör
1 stor apelsin
1 dl socker
1 ägg
1 äggvita
1/2 dl chokladknappar eller choklad skuren i småbitar.
1 påse kokosflingor (200 g)

Garnering

100 g mörk choklad

Sätt ugnen på 200 grader. Smält 50 g smör och låt svalna. Skölj och riv det yttersta skalet av apelsinen.

Blanda smöret med socker, ägg, äggvita apelsinskal, chokladknappar och kokosflingor. Låt stå och svälla en stund.

Klicka ut och forma toppar på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter tills de får fin färg. Ta ut och låt svalna.

Bryt chokladen i mindre bitar och smält försiktigt i mikrovågsugn.

Doppa undersidan av topparna i chokladen. Ställ på bakplåtspapper och sedan i kylen för att stelna.


Gottgotteligottgott.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning