Chokladfondant

Jag har aldrig gjort chokladfondant tidigare. Däremot har jag tänkt göra det hur länge som helst, men det har liksom aldrig blivit av, förrän i går.





                          Det var enkelt att göra, det knepiga är att grädda lagom länge.
Det ska rinna ut mjuk choklad när man skär i den, så man får ta exakt tid och grädda en i taget och prova sig fram. 
Mina blev perfekta efter 11 minuter i 200 graders ugnsvärme. 
Mina ugnsfasta formar är 8 cm i diameter och 4 cm höga, så har man mindre formar så går det fortare och vise versa. 
Det fungerar också att fylla formarna och ställa i kylen tills det är dags. jag tror däremot att det kan vara bra att de får stå framme en stund innan de gräddas så inte kylan från formarna påverkar gräddningstiden. 
Här kommer i alla fall receptet.


150 g mörk choklad
150 g rumsvarmt smör
40 g socker (1/2 dl)
30 g äggula (2 st) rumsvarma
160 g ägg (3 st) rumsvarma
45 g vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj noggrant små ugnsfasta formar med smör. Jag hade mjukt smör och smorde med fingrarna.



                                          Jag gjorde dubbel sats och det blev 12 st.

                    Hacka chokladen och smält försiktigt i mikron eller över ett vattenbad.




                                              Vispa smör och socker pösigt.




                           Vispa sedan ett ägg i taget ner i smör och sockerblandningen.



                        Sikta ner vetemjölet i smeten och blanda runt med en slickepott.


                                                    Vänd till sist  ner den smälta chokladen.




Fördela ner smeten  i formarna. och grädda ca 7-11 minuter. 
Låt formen stå ett par minuter när du tagit ur dem från ugnen.
 Stjälp försiktigt upp dem på en tallrik. Jag satte på mig ett par skinnhandskar och det var inte dumt alls kan jag lova. Det är rätt varmt och klurigt att vända dem annars.

Jag hade kokat lite hallon och syltsocker som jag silat bort kärnorna i från.
 Sedan vispade jag grädde som jag smaksatte med lite lemoncurde. 
Jag älskar verkligen kombon hallon, citron och choklad. Jag hade lite färska hallon också och det blev väldigt gott.



Garnera hur du vill, det finns tusen sätt.

Receptet på fondanten har jag lånat från Roy Fares.

Baka du också, det blir så uppskattat kan jag lova.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning