Citronpaj



Den här citronpajen har jag gjort många gånger, men det är första gången som jag spritsar maräng uppepå. Jag tycker den är god utan, men att den blev väldigt fin med marängtopparna på. Utan marängen så är den god med lite lättvispad grädde. Jag fick det här receptet av Gunnel som jag jobbade med ett tag för 10 år sedan. Nu bjussar jag dig på det.

Deg:
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl socker
125 g smör

Fyllning:
3 ägg
2 dl socker
3/4 dl citronsaft
Rivet skal av en stor citron.
1/2 dl vetemjöl

Blanda i hop de torra ingredienserna till degen i en matberedare. Skär det kalla smöret i mindre bitar och kör snabbt i hop degen. Har du ingen matberedare så häller du ingredienserna i en hög på bakbordet och hackar i det kalla smöret och arbetar snabbt i hop till en deg. Låt vila i kylen en liten stund.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Sikta i vetemjölet och blanda ner i äggvispet. Tillsätt pressad citron och citronskal.

Tryck ut degen i en pajform och grädda i 175 graders ugnsvärme ca 10 minuter.

Sänk värmen till knappt 150 grader. Häll i fyllningen i det förgräddade pajskalet och grädda i ca 15-20 minuter. Höj värmen lite och grädda tills fyllningen knappt stannat. (aningen lös)

Maräng:

2st äggvitor
2 dl socker

Vispa äggvitorna till ett fast skum, tillsätt 1 msk socker under fortsatt vispning.
Koka resten av sockret med 1/2 dl vatten tills temperaturen är 125 grader. Häll den heta sockerlagen i äggvitan i en fin stråle under vispning. Fortsätt vispa till marängsmeten svalnat.
Fyll en spritspåse och spritsa toppar på den färdiga pajen. Bränn med gasbrännare eller i ugnen med övervärme 250 grader tills marängen har fått fin färg.




Hoppas du kommer att gilla den.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning