Sexflätat franskbröd

Att fläta brödet är helt nytt för mig, det var inte så svårt när jag väl kom på hur man skulle göra. Här har jag tagit både bilder och filmat. Tyvärr så fick jag inte in filmsnutten på bloggen, och inte länken heller. Den ligger i varje fall på you tube, sök på Bonsmammansbak så kommer den upp. Hur som helst så blev brödet väldigt gott, och jag har själv hittat på receptet.





600 g vetemjöl ( manitoba cream eller vetemjölspecial )
330 g mjölk
40 g jäst
20 g honung
75 g rumsvarmt smör
1 ägg
12 g havssalt


Ägg till pensling

Rör ut jästen med mjölken. Häll i alla ingredienserna förutom saltet, och arbeta i hushållsmaskin ca 10 minuter, häll i saltet och arbeta ca 5 minuter till. Låt jäsa i bunken ca 30 minuter.



Lägg ut degen på mjölat bakbord, och stöt degen några gånger som bilden visar.



Vik in ena kanten till mitten.



Sedan den andra kanten mot mitten.



Vänd slutligen hela degen och låt ligga kvar på bänken att jäsa 30 minuter till.

Gör om samma procedur igen och låt vila i ca 10 minuter.




Dela degen i tre lika delar, och sedan delar man alla delar en gång till så det blir sex stycken bitar.




Rulla smala längder, mina var ca 45 cm långa. 
De bilderna som kommer nu är från en annan deg ( surdeg ) i fall du tycker degen ser annorlunda ut.


Fäst i hop dem upptill.



Ta den högra och lägg längst till vänster.




Ta den vänstra och lägg längst till höger. Då ska det se ut som bilden under här.


Nu tar man den som ligger längst upp till vänster, det var den som jag lade dit allra först.


Nu lyfter jag den som du ser......


Och den som jag lyfte, lägger jag i mitten, hänger du med?



Nu tar jag den högra som du ser på bilden ovan,




och lägger längs upp till vänster.



Sedan tar jag den högra och lägger i mitten, som bilderna nedanför visar.






Den vänstra lägger jag längst upp till höger.........osv...osv. Det är alltså samma procedur hela vägen tills den är färdigflätad. Är det svårt att hänga med så rekommenderar jag filmen som jag har lagt ut på you tube. Bilderna ovan är en annan deg på surdeg som jag gjorde för att få med bilder på flätandet. Degen som tillhör det här receptet finns på filmen på you tube och bilderna nedan.











Lägg flätan på bakplåtsklädd plåt och låt jäsa till dubbelstorlek. Pensla med uppvispat ägg och strö på lite sesamfrön ( svarta har jag här) eller något annat. Min andra fläta jag gjorde strödde jag grovmalet rågmjöl över.
Ugnen har du satt på för länge sedan, och är 250 grader nu när du ska sätta in brödet. Kasta in en kopp kallt vatten under din plåt med brödet och stäng snabbt ugnsluckan. sänk genast till 200 grader och grädda brödet 20- 35 minuter. Brödet ska vara ca 98 grader när det är klart.

Låt svalna utan bakduk på galler.








Hoppas det inte blev allt för rörigt och att du provar fläta ditt bröd nästa gång baklusten infinner sig.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning