Chokladkaka med chokladganache



Alla hjärtans dag i dag. Happy valentine´s day. Det var naturligt att jag tog min nya fina hjärtformade springform när jag bakade den i dag. Jag smakade den här kakan för ett tag sedan när en arbetskamrat tog med sig och bjöd på jobbet. Det är en riktigt kladdig godisbit, busenkel att göra och snabbt går det också. Jag garnerade  med vispad grädde blandat med mascarpone och vräkte bokstavlingen på färska jordgubbar och blåbär. Visst ser det smaskigt ut.

                                      Här kommer receptet.                                      

100 g smör
2 1/2 dl socker
2 st ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3-4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Ganache:

1 dl grädde
  200 g mjölkchoklad eller mörkchoklad

Smält smöret och rör ner sockret. Rör i äggen ett i taget. Rör i mjölet, kakaon och vaniljsockret.
Häll smeten i en smord och bröad springform. Grädda i 20-25 minuter i 175 graders ugnsvärme.

Låt kakan svalna.

Värm grädden i en kastrull . Hacka chokladen och rör  ner den i den varma grädden. Låt den stå och svalna/ tjockna en stund. Bred ganachen över den avsvalnade kakan. Ställ in kakan i kylen för att stelna en stund. Garner som du vill eller ät den som den är.

Visst verkar det gott och lätt att göra, det är det också. Prova får du se.

Ha en riktigt trevlig Alla hjärtans dag!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning