Hur jag gör converseskor i sockerpasta



Att göra små söta Converseskor är vansinnigt roligt och omåttligt populärt att ha på doptårtor. Jag har hunnit gjort ett gäng och när jag gjorde dem sist kom jag på att jag skulle göra en tutorial. Jag vet att det uppskattas så här kommer den nu, just för dig.
Börja med att färga en bit sockerpasta i den färgen som du vill ha dina skor i. Jag brukar "fodra" mina skor för det är så fint och ger det där lilla extra. Vill man inte det så hoppar man bara över det helt enkelt.


Här blir det rosa skor med vitt foder. De här utstickarna har jag köpt på en internet butik, de finns flera stycken att välja på. Har man inga sådana så får man leta efter ett mönster och skära ut. Jag kan rekommendera de här i alla fall, går såå mycket snabbare.



Börja med att kavla ut en bit vit sockerpasta och tryck ut en sula. Den andra skon som du kommer göra sedan, vänder du på sulan så du får en vänster och en höger sko.


Kavla och tryck ut sid delen. Här har jag både den och fodret. Kavlar du väldigt tunt får du en mindre sko och vise versa.


Här har jag först satt i hop de båda delarna med en fuktad pensel. Sedan penslar jag lite vatten längst ner och viker runt och formar till sid delen runt sulan.




Här är plösen och tå delen.


Mina skor blev ganska stora, så jag kavlad försiktigt ut tådelen för att få den aningen större. Den till höger är innan så du kan se skillnaden.



Här kommer den svåraste biten tycker jag. Att få dit tå och plösen snyggt. Jag rullar ihop lite plastfolie och har i tån och skon, som stöd till det har torkat.




Kavla och skär ut remsor som ska vara flärpen där bak. Den delen finns inte med i setet med utstickare, utan här skär man på fri hand. Fäst den med lite vatten.



Kavla och tryck ut delarna som ska vara längst ner på skon. Sätt först fast den bakre och slutligen den som ska sitta längst fram på tån.




Sedan rullade jag en  svart långa rulle, som jag lade runt skon som du ser på bilden ovan.

Tycker du att det har varit pillrigt innan så får du samla dig nu, för nu blir det riktigt pillrigt. Nu ska skosnörena dit. Rulla först och kavla lite lätt för att få dem något platta. Den här gången använde jag gumpaste och det gick lättare än bara sockerpasta, lite mer elastiskt. Men det går med vanlig sockerpasta också.




Skär till skosnöret och lägg över, pensla lite försiktigt med en fuktad pensel där snöret ska sitta, pilla in och tryck till lite vid hålen så det ser ut som den är trädd i skon.

Gör så ända upp och avsluta med två hängandes snören eller en knuten, vilket du vill.





Kavla och tryck ut två rundlar som ska sitt på sidan av skon, fäst dit en stjärna eller något annat dekorativt. Jag valde denna gången en stjärna som jag målat i guld.


Visst blir de söta.

Prova du med.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning