Smörgåstårta till gubben min




En riktigt saftig och smarrig smörgåstårta gjorde jag till min gubbe när han fyllde år i helgen.
Jag gör aldrig efter något recept när jag gör fyllning till smörgåstårta, men den här gången skrev jag ner allt jag hade i, mätte och greja så nu du kan göra lika god fyllning till din smörgåstårta.

Jag bestämde mig för endast en fyllning i alla tre lagren, och det blev mycket godare än om man har för många smaker tyckte jag. Jag bakade brödet själv och det är inte svårt alls och blir så in i norden bra.Jag använde samma recept som sist och det finns under inlägget vacker smörgåstårta, så gå dit och läs receptet.

Skagenröra valde jag i den här smörgåstårtan. Gör den gärna några timmar innan tårtan ska fyllas så den hinner tjockna till sig.

5 dl cremé fraich
3 dl majonäs
1 kg räkor med skal
7 kokta ägg
Saften från 1 citron
Havssalt
Grön tabasco
Peppar
Dill
Gräslök
3 gelatinblad

Spackling:
1 st ask Philadelphia ost
Skagenröra som blir över

Börja med att skala räkorna och grovhacka dem. Vispa upp 4,5 dl av cremé fraichen så den blir tjock och fluffig.



Blanda ner majonäsen. Pressa citronen och blanda ner. Krydda med tabasco, havssalt och peppar.
Hacka färsk dill eller använd fryst dill och gräslök och blanda ner den mängden du tycker är lagom.
Hacka äggen, lämpligen i en äggskärare. Blanda ner ägg och räkor. Smaka av med mera kryddor om det behövs.

Lägg 3 st gelatinblad i rikligt med kallt vatten i minst 5 minuter. Värm 0,5 dl av cremé fraichen i kastrull eller micron. Krama ur de blötlagda gelatinbladen och smält ner i den varma cremé fraichen.
Låt svalna en stund. Blanda sedan ner gelatinet i en mindre mängd skagenröra och därefter i all skagenröra. Blanda väl och ställ in i kylen några timmar. Ska man fylla tårtan på eftermiddagen så är det lämpligt att göra smeten på morgonen.




Receptet på brödet hittar du här.
Jag gjorde brödet i min hjärtformade springform denna gången. Syns kanske inte så tydligt att det är ett hjärta men tanken var hjärtlig i alla fall.




Det blir tre bröd av den här satsen. så jag gjorde tre olika former för nästkommande smörgåstårtor. Jag delade mitt hjärtbröd i fyra delar. Sedan fyllde jag smeten jämt i varje lager. ( jag fick lite röra över)
Sedan tog jag ett paket philadelphia ost och vispade upp så den blev lite fluffig, blandade med röran som blev över och spacklade över hela tårtan. Jag dekorerade med ost och rökt skinka, citron, krispsallad, cocktailtomater, dill, citronmeliss och citron.

Vi var 6st hungriga personer som åt av tårtan som en middag, och det blev minst 2 st bitar kvar.
Så den räcker ungefär till 10 - 12 normala bitar.






Det blev en riktig höjdartårta vill jag lova. prova du med.

Lycka till!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning