Räktårta

Vad är en påsk utan den här räktårtan. Den passar bra på buffén både påsk och midsommar eller när som helst man vill bjuda på något gott. Som förrätt eller varför inte till vickning. Hur som helst har alla som jag bjudit den här på under årens lopp, älskat den. Den bör göras dagen före så det hinner bli fast konsistens.



Här kommer receptet.

3 gelatinblad
En knippe färk gräslök eller hackad fryst går bra.
En knippe färsk dill eller hackad fryst går bra.
1 1/2 dl vispad grädde
1 1/2 dl creme fraich
1 1/2 dl kesella
1 kg räkor med skal
1 st citron, skal + saft
grön tabasco
Peppar
Havssalt

Tårtbotten
300 g kavring
1 dl smält smör

Gör så här:

Mixa kavring och smält smör i en matberedare till en slät konsistens. Tryck ut i en form med löstagbara kanter, ca 24 cm i diameter.

Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten, minst 5 minuter.

Vispa grädden, inte för hårt.
Vispa creme fraichen fast och fluffig.
Blanda grädden, creme fraichen och kesellan. Hacka dillen, gräslöken och blanda ner.
Tvätta citronen och riv fint det gula på citronen. Pressa ur saften och blanda ner i gräddsmeten. Hacka grovt de skalade räkorna och häll ner det också. Spara ett gäng ohackade till garneringen.

Smaka av med salt, peppar och tabascon.

Ta upp gelatinbladen och krama ur dem. Smält dem på svag värme i en kastrull på spisen eller försiktigt i micron.

Blanda ner gelatinet i en mindre mängd av smeten först, och därefter i all smet. Rör om ordenligt och häll därefter smeten i formen uppepå kavringen.

Jag brukar sätta en tillklippt hårdplast, typ overhead, runt kanten på insidan av formen innan jag häller i smeten, för att snygga kanter, fungerar med bakplåtspapper också.

Ställ in i kylen och låt stelna till sig till nästa dag.

Garnera med räkor, stenbitsrom, dill och allt var du vill. Jag hade lite rökt lax på denna gången. Jag vispade upp lite creme fraich som jag kryddade med lite rivet citronskal och spritsade lite snyggt runt kanten. Det är bara fantasin som sätter stopp.


Prova att baka den här och du blir poppis av dina gäster, jag lovar.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning