Hur jag gör en snäcka i sockerpasta

Hej på dig!
När jag gjorde snäckor till surftårtan i veckan så tog jag lite bilder för att visa dig hur lätt man kan få till en snygg snäcka.


Först måsta man ha en riktig snäcka som man diskar noga och torkar.
Sedan duttar man på lite maizena på snäckan. Min maizena har jag lagt i en bit skumgummi och nypt fast med en klämma, blir så enkelt att få lagom mängd då.


Kvavla ur en bit sockerpasta. Här har jag blandat vit med lite cremefärgad sockerpasta för att få samma nyans som på den riktiga snäckan jag har.



Lägg den utkavlade sockerpastan över snäckan och tryck försiktigt rundomkring så den formas efter snäckan. Skär runt och bort överflödig pasta.
Tag en pensel eller något annat lite mjukare verktyg och tryck försiktigt över snäckan för att få till det fina snäckmönstret.

Sedan kommer det fantastiska, jag blev så glad när jag kom på hur man kunde göra här.




Man låter den torka en liten stund först, men inte så den blir för hård. Så tar man mycket försiktigt och vänder biten ut och in.





Man jämnar till nedre kanten och låter den sedan torka. 
Jag penslade sedan med lite ätbar pärlemopulver för att få en skimmrande snäcka.

Visst blev den fin och inte alls svår att göra.

Så leta fram den där påsen med fina snäckor som du plockade på stranden för länge sedan. 
För nu kommer den till användning .


Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning