Moussetårta med hallon och vitchoklad

God morgon!
Här sitter jag och bloggar innan klockan ens har slagit 6.00.
Är det för att solen skiner och fåglarna sjunger, som jag vaknar så tidigt tro?
Anledningen är att jag är så sprudlande glad, varför ska jag berätta senare.
Min kära svärdotter ville fira sitt nya jobb och bjöd sina kolleger på tårta i går. Hon ville ha  somriga moussetårtor, sedan hade jag fria händer att välja smak och utseende.



Riktigt somriga tycker jag de blev och mousserna blev hallon i ett lager och vitchoklad i det andra. Den kombinationen har blivit min favorit.
Receptet nedan är lagom för en form på ca 22 cm i diameter.


Kladdkakebotten:
2  ägg
3 dl strösocker
135 g smält smör
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 nypor havssalt

Sätt ugnen på 175 grader.

Smörj och bröa en springform.

Rör ihop ägg och socker och tillsätt smält smör. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i äggblandningen.
Blanda till en jämn smet.

Häll ner i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-35 minuter.
Låt svalna på galler med bakduk över.


Hallonmousse:
5 blad gelatin
350 g hallon
150 g strösocker
5 dl grädde

Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten.
Väg upp hallonen och lägg i en kastrull. Koka upp med sockret. Låt koka minst 2 minuter om det är utländska frysta bär enligt livsmedelverkets rekommendationer.


Passera hallonen genom en finmaskig sil. Använd en slickepott att pressa mot silen så allt bärmos går igenom. Kom i håg att skrapa ner från undersidan av silen där det sitter massor av bärmos.



Krama ur vattnet ur gelatinbladen som har legat i kallt vatten minst 5 minuter,  rör ner ett och ett i det varma bärmoset.
Låt svalna.
Vispa grädden, hellre lite för lös än för hård.
Blanda ihop grädden med bärmoset med en slickepott.


Sätt i hop din nu diskade springform. Kläm dit en bit bakplåtspapper i botten. sätt en bit bakplast eller liknande runt hela kanten på formen. Har man ingen bakplast kan man klippa till OH plast eller en styvare plastficka som man får klippa till och tejpa i hop så det passar runt formen.

Bakplast

Kom i håg att sätta tejpen på utsidan och inte in mot tårtan. Det här gör man för att få en slät och fin kant.
Lägg botten i formen och häll över hallonmoussen. Stryk ovansidan slät och slå formen i bänken så att eventuella luftbubblor försvinner. Plasta ovansidan och ställ några timmar i frysen.



Vitchokladmousse:
150 g vitchoklad
3 dl vispgrädde
1st gelatinblad

Lägg gelatinbladet i rikligt med kallt vatten minst 5 minuter.
Värm 1/2 dl av grädden och rör ner det urkramade gelatinbladet i den varma grädden.
Hacka den vita chokladen och smält över ett vattenbad ( kastrull med kokande vatten med en värmetålig bunke ovan )
Häll den ljumma grädden med gelatinet i den smälta chokladen och rör försiktigt ihop.
Vispa resten av grädden, hellre lite för lös än för hård.
Blanda försiktigt ihop  den vispade grädden med den avsvalnade chokladen.
Tag ut den nu frusna hallonmoussen ur frysen och häll på den vita chokladen. Stryk ovansidan slät och slå formen i bänken så att eventuella luftbubblor försvinner.


Plasta nu in den ordentligt, och ställ in den i frysen. Den kan nu stå så i frysen i ca en månad om man vill. Väldigt praktiskt att kunna förbereda långt i förväg.


När du vill ha din tårta så tar du fram den dagen före . Tar bort ringen från formen och sedan undersidan av formen. Ställ den på din tårtbricka och sedan tar du försiktigt bort plastkanten.

Låt den sedan tina ca ett dygn i kylskåpet.

Jag lade på mina bär medans den var frusen, men det momentet kan man även göra samma dag som den ska ätas.
Garnera som du vill, det är bara fantasin som sätter gränser.

Och vet du varför jag vaknade så tidigt och var sprudlande glad?
För att jag har fått mitt drömjobb och ska få laga maten till barnen på en förskola här i Falun.
Jag tänker också baka allt bröd själv och längtar så otroligt mycket att få sätta i gång.

Ha en riktigt skön och underbar helg och sänder med ett litet tänkvärt citat.

Lycka är när vardagens ting lyser som guld




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning