Hur jag gör en tiara i sockerpasta

Att göra en tiara i sockerpasta är inte så svårt, däremot är det lite pillrigt.
Man börjar med att antingen rita på ett papper hur man vill att den ska se ut eller så söker man en mall från internet och skriver ut.
 Jag har ingen skrivare så jag lägger ett papper på skärmen och ritar av direkt, det fungerar det också.



Här har jag nu min mall.
 Jag tejpar fast den på en sk. dummy (En tårtformad frigolitbit)
Det som är så bra med frigolit är att det går att sätta ner tandpetare i den så att inte tiaran glider. Sätt därefter en bit bakplåtspapper över.

Tag en mängd sockerpasta som du tror går åt och blanda i lite tylopulver.
Det går säkert utan tylopulver också, men det torkar fortare med den och den blir mer elastisk och lättare att rulla. Har du färdig gumpast så fungerar det bäst.

Rulla nu långa smala trådar och lägg dem efter linjerna på mallen. Fäst dem genom att pensla på lite vatten på dem delarna som ligger mot varandra. Sätt i tandpetare så att det inte glider av.





Fortsätt tills hela tiaran är klar. Vill man ha lite pärlor eller annat på så är det klokt att sätta dit det nu. Låt den nu stå och torka på ett dammfritt ställe minst ett dygn. 

När tiaran har torkat ordentligt så lossar man den mycket försiktgt.
Jag penslar på lite pärlemopulver för att få den lite glittrig.









Fäst den med lite kristyr på tårtan.

Med en sådan här på  kan du få vilken liten prinsessa som helst att bli lycklig.

Och vem vill inte det.

Hoppas min beskrivning blev till glädje för dig.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning