Italiensk smörgåstårta

Den här smörgåstårtan bjöd jag mina vänner på i lördags. Jag blandade i hop lite av varje men mätte inte, så mängden får du göra på känsla om du vill prova att göra en likadan. Min tårta blev i tre lager fyllning och väldigt hög som en kupol. Brödet bakade jag själv och det receptet lägger jag som en länk längst ner i inlägget.




Fyllning 1:

Crème Bounjour med soltorkade tomater
Crème fraiche
Soltorkade tomater
Grillad paprika
Färsk basilika

Fyllning 2:

Brie ost
Grädde
Grillad paprika
Färsk basilika

Garnering:

Lufttorkad skinka Seranno 
Salami Finocciona
Magnificosalami
Melon Cantalope
Päron
Färska fikon 
Coktailtomater i tre färger
Romansallad
Färsk basilika
Peppar


Nr 1.
Vispa upp crème fraichen så den blev tjock och fluffig. 
Rör ner färskosten.
Låt soltorkade tomaterna rinna av och finstrimla dem och blanda ner.
Strimla ner färsk basilika.
Dra några varv med pepparkvarnen.

Nr 2.
Skär bort det vita på brieosten.
Mosa med en skvätt grädde till lagom konsistens
Strimla ner lite basilikablad.

Dela brödet i tre eller fyra bottnar. Bred på en av fyllningarna och lägg grillad paprika skuren i bitar överst.
Lägg på nästa bröd och den andra fyllningen. lägg på grillad paprika skuren i mindre bitar och täck med tunnt skivad salami.
Fortsätt med nästa bröd och nästa fyllning.
Har du fyllning över så spacklar du runt tårtan med den. Annars så vispar du upp lite mera crème fraiche med lite färskost, neutral går bra här.

Min tårta blev väldigt hög så jag stack ner några grillpinnar i den så att inte bottnarna skulle glida av. Pinnarna är också bra när du ska plasta in den så att inte plasten klibbar fast på tårtan.

Plasta in och låt den stå i kylen tills nästa dag.

Garnera med skinka och salamin och vad du nu vill garnera med, det är bara fantasin som sätter gränser



Grilla paprika är lätt att göra själv och mycket godare än färdigköpt.

Sätt ugnen på 250 grader
Skölj kärna ur och dela paprikorna.
Lägg dem med skalsidan upp på en bakplåtspappersklädd plåt.
Pensla dem med lite olja.
Ställ dem mitt i ugnen och grilla dem tills skalet blir svart.
Tag ut dem och låt svalna något.
Dra av skalet, strö över lite havssalt och lite peppar och skär i mindre bitar.

Receptet på brödet finner du i länken här nedan.


Det är alltid gott med smörgåstårta.
 Gör den dagen före för att få den riktigt saftig, och garnera den samma dag den ska ätas.




Lycka till!





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning