Midsommarwrap

I dag öser regnet ner här i Falun och den underbara sommarvärmen är puts veck.

Så jag börjar med en passande text på min jordgubbsbild.


Vi får hoppas att sommarvärmen återvänder  för den behöver vi alla.

I dag har jag experimenterat lite i mitt kök, och mina ungdomar hemma här fick vara försökskaniner.

Det blev en ny variant av mina sommarwraps som jag gjorde tidigare i vår.

De är fyllda med en rabarberkompott och jordgubbar med philadelphiaostgrädde.

Riktigt goda och somriga och kommer passa perfekt till midsommarfirandet.




Först bakar du brödet. Det kan du göra långt i förväg och bara frysa in tills det är dags att göra dem.

Receptet på det hittar du i länken nedan.




Rabarberkompott:

1 kg rabarber

1 1/2 dl syltsocker

1/2 dl råsocker

Finriver citronskal från 1 st citron

1 vaniljstång eller 1 tsk äkta vaniljpulver

Eventuellt 4 msk marsanpulver för att få en fast konsistens.

( Den här satsen räcker med hälften om du ska göra 8 st.)

Gör så här.

Skölj och ansa rabarbern och skär den i tunna skivor.
Lägg dem i en kastrull och häll i sockret.
Tvätta citronen och riv fint skalet och tillsätt i rabarbern.
Snitta vaniljstången på längden och skrapa ur fröna, lägg frön och stången i rabarbern.
Koka på svag värme ca 15 minuter, tillsätt eventuellt några droppar vatten om det skulle behövas.
Fiska upp vaniljstången.

Låt svalna och ställ in i kylskåpet.

Philadelphiagrädden:

3 dl grädde 

160 g Philadelphiaost

1 - 1 1/2 dl florsocker 

2 tsk vaniljsocker

( Räcker till ca 8- 10 st)

ca 1 liter färska jordgubbar

Gör så här:

Vispa grädden och vispa ner osten, florsockret och vaniljsockret till en fast konsistens.

Ta fram rabarberkompotten. Är den för lös så kan man tillsätta ca 4 msk marsanpulver. Blanda runt och låt stå en stund i kylen.

Lägg ut dina wraps och lägg på lite rabarberkompott i mitten. Skiva färska jordgubbar och lägg uppepå. 
Fyll en spritspåse med Philadelphiagrädden och spritsa över rabarber och jordgubbar.





Vik upp underdelen en bit och sedan sidorna.
Dela ett bakplåtspappersark på mitten och vik sedan runt wrapsen. Knyt om med ett fint band och stick ner en liten syrenblomma eller något annat passande.



Om man tycker att det är krångligt att kavla så kan man göra släta bullar i stället.

 Midsommar semlor:

Skär av toppen och gröp ur bullen.
Fyll med rabarberkompott och jordgubbar.
Spritsa Philadelphiagrädden och dekorera med färska jordgubbar och en liten syrenblomma.




Mina försökskaniner och jag själv  tyckte att det blev väldigt gott, den syrliga rabarberkompotten tillsammans med de söta jordgubbarna blev toppen.

Baka brödet redan i dag, så har du desserten nästan klar till midsommarfesten.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning